Nolli Haritası
Yoğun yapı bloklarından ve özel kullanımlı avlulardan oluşan Kadıköy Caferağa bölgesinin en büyük eksiklerinden bir tanesi açık kamusal mekânlardır. Zeminde akışkan bir kamusal alan yaratma amacı ile spor salonu zemin altına gömülmüş, kültür merkezi ise yukarı kaldırılmıştır. Bu sayede anlık yoğunlukların olması beklenen tiyatro salonu ve spor salonu girişleri de farklı kotlardan alınarak ayrılmıştır.
“Primum non nocere”
Yıkılması öngörülen “Caferağa Spor Salonunu” ve “Barış Manço Kültür Merkezi” hem kendi varoluşları ile hem de yarattıkları ikincil mekânların kent belleğindeki yeri zarar verilemeyecek kadar önemlidir. Bu sebeple önerilen tasarımın birinci hedefi “önce zarar vermemek “ olmuştur. Bu amaçla “Temel Baba Büfesi”, spor salonunun giriş aksında korunan ağaçların devamı niteliğinde önerilen peyzajla bütünleşik bir şekilde, “Kafeterya” ise üst meydanda geniş bir alanda yeniden kurgulanmıştır.
Caferağa Mahallesi
Kadıköy’ün kalbindeki Caferağa Mahallesi’nin kendine özgü kimliği mahalle sınırlarını ötesinde bir anlama sahiptir. Bu kimliği oluşturan öğeler proje açısından önemli olmuştur. Projede, Kadıköy apartmanlarının kamusallaşmış giriş merdivenleri ve mevcut spor salonunun merdivenlerinden ilham alarak, üst meydanı alt meydan ile Sakız Sokağı’na bağlayan kamusal merdivenler kurgulanmıştır. Merdivenler ile bütünleşik çalışan geniş üst meydan ve yarı açık sinema-etkinlik alanı da mahalle kimliğinin vazgeçilmez bir parçası olan sivil inisiyatifler için nitelikli etkinlik alanı olması amacıyla planlanmıştır.
Mimari Söylem
Toplumsal belleği korumak ve toplumsal kimliği yaşatmak için alınan kararlara ek olarak, Kültür Merkezi yapısı, kültürel yaşamı teşvik etmek için simgesel olarak meydan üzerinde kurgulanmış ve meydana bakan cephesi şeffaflaştırılmıştır. Alt meydandan başlayıp kültür merkezi çatısına devam eden yol hem tiyatro salonunu bir sergi objesi olarak halka sunmakta hem de kültür merkezi çatısında ikinci bir etkinlik mekânı oluşturmaktadır.